Dierenmarkten


Dierenmarkten

we zitten nu al lang  binnen. Toch vraag ik me soms af hoe we hier geraakt zijn. Hoe komt het nu juist dat dit virus tot bij de mens is geraakt?
Het antwoord is de dierenmarkt.

Huanan seafood wholesale market
de dierenmarkt is een van de grootste in centraal China. Op het einde van 2019 werd de markt nog officieel goedgekeurd. Maar volgens de New york Times zou er onder niet sanitaire omstandigheden worden gehandeld. Er waren smalle gangen met kramen die erg dicht naast elkaar stonden.
De markt was bekend omdat het bushmeat verkocht. Dit is een soort vlees die toegankelijk is voor de armere bevolking. Door de vele soorten van vlees dat dicht op elkaar werd verkocht is het snel gebeurd dat een virus wordt doorgegeven tussen de dieren.  De theorie die nu het meest verteld wordt is dat het virus van een vleermuis werd doorgegeven aan een gordeldier en dan bij ons terecht gekomen is.
Eens een paar mensen besmet waren, duurde het niet lang voor het verspreid werd.
What are China's wet markets? | World Economic Forum
bronnen:

huanan seafood wholesale market. (2020, 06 17). Opgehaald van wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Huanan_Seafood_Wholesale_Market

Comments

  1. Dag Esra

    Leuke post dat je hier maakt. Ik heb onlangs ook artikels gelezen over de oorsprong van het virus en las daar ook dat het sowiezo van een gordeldier of vleermuis op mens moet doorgegeven zijn. Ik persoonlijk vind dat zo een markten met "bushmeat" niet kunnen. Wat vind jij hiervan?

    Groeten
    Loena

    ReplyDelete
  2. Dag Esra

    Onlangs plaatste ik ook een post omtrent ziektes die veroorzaakt werden door dieren. Het viel me op dat ik vaak het dier vleermuis tegenkwam. Hoewel er zoveel dieren de oorzaak blijken te zijn van ziektes vind ik het dan ook wat raar dat men nog zo'n markten toelaat...

    Toch vind ik het eens interessant om je post te lezen, die nog eens een extra antwoord biedt op de vraag waar het virus lijkt vandaan te komen!

    Groetjes
    Femke

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ah, look at all the lonely people

De eenzaamheid

Isolation